08 June, 2012

Perihal Anak.

Tak payah lah kau nak dengki anak aku still a fully breastfeed baby. Tu rezeki dia, biarlah. Kalau lepas ni dia kecut pun, yang kau nak sebok sangat kenapa? 

Tak payah lah kau nak larang aku bagi anak aku makan ayam. Takut obesiti katanya. Eh kau penah tahu tak, aku dulu masa kecik, memang bulat badan semangat tapi bila dah besar sikit baru badan hot slim shady (gittew)? penah tahu? tak kan? Kau dah tengok daddy dia besar mana? 

So, senang cakap, anak ni, perkembangan fizikal dan mental dia lain-lain. Faktor jantina, usia, peer, surrounding, baka semua kena amek kira. Kau tak boleh nak samakan anak kau dengan anak aku. 
Anak kau, anak kau. Anak aku, anak aku.
Cuma kau kena tahu, setiap anak tu ada kelebihan dia tersendiri. Bersyukurlah dengan nikmat yang Tuhan dah bagi tu, jaga amanah Allah tu dengan baik. Tak payah lah kau nak dengki dengan aku sangat sebab aku pun

tak penah kesah anak kau tak pandai crawl.
tak penah kesah anak kau halus.
tak penah kesah anak kau .... eh kau takde anak lagi.

Walaupun pumpkin omey aku ni baru 8 bulan, slightly bigger than others (or some older ones) he is a brainy little baby. Mungkin lebih bijak and tak pemalas macam anak kau. Okbai





12 comments:

Lara is Veelara said...

Sokong.....anak masing2....masing2 jg la kan...xfhm ngn sesetengah org..suke sgt nk mnyibuk......btw....adri mmg comell sgt....

Ibu Ilyanie(s) said...

jemput g blog saya n folo.. sy dh folo awk dh. :D

cik yaya said...

oi.sesuatu tau entry ni haha
sabo jelah ye lyn.biasa lah tu..

yang penting anak kita sihat kann

gitu.

missCHOKODOX said...

nape amelyn? ni mesti kes org compare2 baby dia ngn anak kita kan.. ohh purr lease..my bby pun selalu jadik bahan..dgn anak adik ipar i..anak i badan dia tak nampak berisi..tapi dia jenis tinggi n body firm..so bila angkat mmg naik muscle lengan, 9 bulan : 10 kilo..tapi adik ipar i tetap x nak kalah, kata anak dia debab bagai..sekali jumpa, halus je pun..oohh..btw dia dah awal2 lagi bagi anak dia ribena since 3 momnth..dia bebel kat husband i coz anak i tak minum ribena mcm anak dia..i ada reason nape i tak hadap bg anak i minum ribena.sebab i tak nak anak i high sebab too much sugar n super hiper active..btw anak adik ipar i yg sulung, jadik hyper sgt2 sebab minum ribena, petua bengong mak dia bagi anak minum ribena since 3 bulan..concept i mcm u, semua bby ade kemahiran n proses tumbesar sendiri..as long as dia sihat, membesar ikut sepatutnya itu dah baikkan..just my 2 cent

。+゚o。. Puan Dot . 。o+゚。 said...

awwww... tak suka juga anak di banding2.. benci dis topik... ahh.. takpe ar lyn.yang penting adri shomel cam anak mat saleh.. dia ado? tak ado kan??
anak lambat jalan pon nk ckp.. anak aku sakit pon sibok.. ah... tak kose mak nak layan.. jaga la anak sendiri.. opss anak dia belom kuar.. choi betul la oi mcm ni..

juneHalim said...

lain betul bunyi entri ibu adri. saba je la beb. abaikan lah.

jnj adri tetap ensheeemmmmm debot tomel cute!! eh! byk sgt lah nk ckp.tamo stress lah.

amelyn said...

lara is veelara :
heh thank you auntie!!
i benci perempuan yang jenis kepochi macam tu. buat apa nak kondem2 n beza2kan anak orang? hati tu busuk sangat. kan? cuba kalau share ilmu yang positif.. lagi bagus!! =))

ibu ilyanie :
thanks kerana sudi follow. insyaAllah akan cuba meng-downgrade tahap kemerapuan dalam blog. teehee

cikyaya :
ekekeke. apa maksudnya tu kakya oi?? hmm agree.. that's the most important thing. wink*

misschokodox :
ya Allah.. benci sangat orang dok compare2 and jenis yang tanak kalah tu.. lagi2 among family. memang sakit hati dibuatnya!! dia rasa dia jer betul, dia rasa dia jer yang bagus.. kadang malas layan, itakan ajer.. kalau dilayan, kita jadi mengong macam dia.. haha

puan dot :
memang dia tak adooo! hahahaha. tu la kan? kadang kita rasa anak kita dah sedang elok, ada jerrrr orang nak kondem lagi.. geram tahu? tak boleh kita lebih sikit, ada jer yang jaki. tampar kang baru tahu! haha oi bila nak jumpa oi? aku nak jumpa akid ensem!! =D

june halim :
apa yang lain oi? hahahaha
memang abes sabar dah ni. aku susah gila oi nak marah orang. tapi bila dah sampai limit, jom ar gocoh! ekekeke. baheklah ami!! =))

misha.w said...

biasalah, mulut org kita mana boleh control. lgpon perkembangan setiap baby kan berbeza. sabar je la kan..:)

Waniey said...

lain ank lain progress kan..tp menjeles ank u da 2 btg gigi.huahuaaa

Mawar misswateva said...

haha.kelaka la lyn entry ni.janji baby adri comel+bijak+sihat!;)

amelyn said...

misha.w :
memang habis sabau la nii.. heh thanks by the way for your concern.. =)

waniey :
so true!! haha takyah menjeles. kang dah ada gigi, habis u kena gigit sana sini!!! =D

mawai :
ohoi, apa yang kelakarnya?? aku serious nihhh!!! ekekeke

Nastyna said...

salam dear, duk gugel2 cari info pasal bf then termasuk sini... masalah kan orang yg suka nak compare2 ni. lain baby, lain caranya.

 

e l i n n n a d n a n © C O P Y R I G H T